Strona główna Informacje Kontakt

archeologia informatyczna, listingi w basicu
Wydarzenia Gry Listingi Komputery Książki
30 stycznia 2015 r.
Chequered Flag - pierwszy grywalny symulator wyścigów

Chequered Flag to pierwszy poważny symulator samochodowy na komputery 8-bitowe.

Gra została stworzona w 1983 r. dla komputera ZX Spectrum przez firmę Psion Software. W czasach gdy gry wyścigowe miały formułę wyłącznie zręcznościową, wydanie tytułu stawiającego na realizm było decyzją odważną. Gra rzeczywiście była krytykowana za brak elementów zręcznościowych, co odbiło się na jej popularności. Ale gra nie mogła wyglądać inaczej. Psion Software to producent znany z tworzenia poważnych tytułów. Wystarczy wymienić Chess (1982) i Flight Simulator (1982).

W grze sterujemy bolidem Formuły 1 na jednym z jedenastu torów, z których część ma odpowiedniki w rzeczywistym świecie. Można przejechać się po torze Monaco, będącym jednym z najtrudniejszych torów na świecie, czy po brytyjskim Silverstone.

Symulacja i realizm

Chequered Flag nie jest typową grą wyścigową, w której wystarczy wcisnąć gaz i jechać do mety. Każdy z torów wymaga wielu treningów, by zapamiętać trasę i opanować zakręty. Wypadnięcie z drogi kosztuje nie tylko cenne sekundy, ale i może uszkodzić samochód. Grając na czas, a taki jest cel gry, należy po prostu trzymać się drogi i opanować sztukę dostosowywania prędkości do zakrętów.

Oprócz jedenastu torów o rożnym poziomie trudności, gracz ma do dyspozycji trzy samochody. Każdy ma inne przyspieszenie i maksymalną prędkość, do tego ostatni posiada tylko manualną skrzynię biegów. Samochody różnią się również kształtem bolidu oraz wyglądem kokpitu. Różnice w prowadzeniu są na tyle duże, że zmiana samochodu wiąże się z koniecznością nieco innego pokonywania toru, co stanowi dodatkowe wyzwanie.

Gracz widzi akcję oczami kierowcy, z widokiem na drogę i pulpit z kierownicą. Wszystkie wskaźniki na ekranie pracują tak, jak w rzeczywistości. Prędkość zmienia się wraz z przyspieszaniem, a obrotomierz wskazuje kiedy zmienić bieg. Oprócz tego jest wskaźnik ilości paliwa i temperatury silnika, która może wzrosnąć przy nieumiejętnej zmianie przełożenia. Na szczęście jest możliwość jazdy z automatyczną skrzynią biegów dla dwóch pierwszych samochodów.

Rozgrywka

Widok na trasę i to, co nas na niej czeka, wykonano w ciekawy sposób. Zakręty zarysowują się z daleka, sygnalizowane przez słupki ze strzałkami umieszczone na poboczu. W czasie jazdy mijamy drzewa i budynki. Grafika przedstawiona jest odrobinę symbolicznie, ale nie zapomniano o niczym. Są pasy startowe, a podczas pokonywania wzniesień linia horyzontu porusza się w górę i dół.

Na trasie pojawiają się przeszkody: kałuże wody, plamy oleju, rozbite szkło i kamienie. Woda powoduje utratę przyczepności, plamy oleju - poślizg, a szkło może przedziurawić opony, co zakończy się częściową utratą kontroli nad pojazdem. Z kolei wjechanie na kamienie uszkodzi podwozie, powodując wyciek paliwa. W przypadku awarii można zjechać do pit stopu w celu naprawy, co jest dodatkowym urozmaiceniem. Na trasie są również miejsca do zatankowania paliwa.

W czasie jazdy graczowi towarzyszy dźwięk silnika, modulowany w zależności od wybranego biegu i poziomu obrotów, co stanowi pewną wadę gry. Komputer ZX Spectrum nie posiadał regulacji głośności wbudowanego głośnika. Dźwięki udające pracujący silnik były ciekawym dodatkiem do gry symulacyjnej, ale podczas dłuższego grania stawały się męczące.

Podsumowanie

Jeśli ktoś lubi wyścigi samochodowe, Chequered Flag będzie świetną grą do śrubowania wyników. Gra sprawdza się w rozgrywkach wieloosobowych, gdy na zmianę pobija się rekord trasy. Szeroki wybór torów i samochodów stanowi dodatkowe urozmaicenie i substytut trybu kariery, znany ze współczesnych gier. Pokonanie wszystkich torów jednym samochodem jest nie lada wyzwaniem, a zrobienie tego każdym z dostępnych pojazdów to już spory wyczyn. Jeśli ktoś lubi realizm, to Chequered Flag nie znudzi mu się tak szybko, jak inne 8-bitowe gry wyścigowe.

Autor tekstu: Mr.Wolf - użytkownik komputera ZX Spectrum od 1986 r., kolejne komputery: Atari 65XE, Commodore 64 i Amiga 500.
Komentarze:
zxfan2015-02-03 19:14
Miałem Chequered Flag na pierwszej kasecie z grami na gumiaka. Ciekawa gra, ale u mnie niestety przegrywała z grami arcade typu Stop the Express czy arkanoidami, prawdopodobnie z racji mojego młodego (wówczas) wieku. Dopiero po latach jestem w stanie docenić jej realizm i dopracowanie. Za to pamiętam doskonale jedną rzecz, denerwujące dźwięki z beepera w czasie jazdy, których chyba nie dało się wyłączyć.
.mazz [ » ]2015-02-04 13:15
Co do dzwieku z beepera to w moim Timexie ktos (poprzedni wlasciciel) rozwiazal to w ten sposob, ze odcial fizycznie kabelek idacy do glosniczka. A ja jak chcialem miec dzwiek z beepera to podpinalem wyjscie mikrofonowe pod magnetofon i gralo :)
Gamer [ » ]2015-08-01 02:06
Niezły szał. Niestety nie miałem przyjemności. Moja przygoda z wyścigówkami zaczęła się od Lotusa na Amidze. Jak na tamte czasy, ilość szczegółów na desce rozdzielczej robi naprawdę wrażenie.

Dodaj komentarz:

Podpis: (wymagane)
Adres Twojej strony WWW: (opcjonalnie)
Twój adres e-mail: (opcjonalnie - tylko do wiadomości redakcji)
Treść komentarza:
Antyspam: policz ile
wynosi jeden plus dwa:
(wymagane)







Dzień, w którym pojawił się pierwszy komputer
Relacja ze Speccy.pl Party 2015.1 w Warszawie
Stare helikoptery jak Atari, nowe jak IBM PC
Warsaw Basic
Muzyka z gry International Karate a cappella

Fred - świetna gra zręcznościowa z 1984 roku
Strike Force Cobra
Zybex - szybka i kolorowa gra shoot'em up
Deathchase - pościg w lesie inspirowany Powrotem Jedi
Jumping Jack - klasyk wśród gier zręcznościowych

Trójwymiarowe wykresy w basicu na ZX Spectrum
Jednolinijkowy generator labiryntu w języku BASIC

ZX Spectrum - komputer z prawdziwego zdarzenia
Elwro 800 Junior - polski komputer edukacyjny

Grafika komputerowa
1000 słów o komputerach i informatyce