Strona główna Informacje Kontakt

archeologia informatyczna, listingi w basicu
Wydarzenia Gry Listingi Komputery Książki
7 kwietnia 2016 r.
Dzień, w którym pojawił się pierwszy komputer

Pierwszy komputer w moim domu pojawił się 30 lat temu. Zimowym wieczorem 1986 roku po powrocie ze szkoły zastałem w domu niecodzienny widok. Na stole w dużym pokoju stał monitor Neptun, obok podłączony do niego ZX Spectrum, a do Spectruma podpięty magnetofon Unitra. Wszystko pachniało świeżą elektroniką, nagrzanym plastikiem i styropianem. Był to charakterystyczny zapach, który poznałem wcześniej w salonach gier. Zapach ten towarzyszył mi przez kolejne lata spędzone przy ośmiobitowcach i znikł wraz z pojawieniem się pecetów.


ZX Spectrum 48k (zdjęcie: Bill Bertram, Wikipedia, CC BY-SA 2.5)

Pojawienie się komputera była kwestią czasu i mogłem się tego spodziewać. Tata jako pasjonat elektroniki czytał czasopisma takie jak Młody Technik czy Radioelektronik, a z innych gazet wycinał artykuły dotyczące informatyki. Od kilku miesięcy pojawiał się w domu „Bajtek”, „Komputer” i „IKS”. Narastająca fascynacja komputerami prędzej czy później musiała się skończyć tak, jak się skończyła, czyli pojawieniem się w domu komputera.

Razem z komputerem dostaliśmy tylko jedną kasetę. Był to zestaw startowy firmy Sinclair, zawierający serię programów, pokazujących funkcje komputera oraz kilka prostych gier i programów użytkowych.

Kolejne miesiące z komputerem upłynęły nam na eksperymentowaniu z Basicem i wpisywaniu listingów z czasopism. Nie mieliśmy dostępu do giełdy ani sklepu komputerowego, dlatego w pierwszym okresie rozgryzaliśmy komputer samodzielnie. Wbrew pozorom dało nam to dużo. Programy wpisywane z Bajtka, Komputera i IKS-a oprócz tego że dawały wiele radości, nauczyły nas języka Basic. Pierwszy opanował tę sztukę mój tata, dopiero później ja. Tata robił dla mnie różne gry w Basicu, na przykład grę w okręty dla dwóch osób.

Potem pojawiło się kilka kaset, które otworzyły nam drzwi do świata oprogramowania. Pierwsze dwie były pełne oprogramowania edukacyjnego. Programy dla dzieci uczące dodawania i odejmowania z animacją paczek ładowanych na statek lub liczenie jabłek spadających z choinki. Były programy poważniejsze: fazy księżyca, kometa Halley’a czy gwiazdozbiory, umożliwiające podgląd wycinka nieba z przerysowaniem pozycji gwiazd. Był asembler z kompilatorem, program do kopiowania Copy Copy autorstwa Tadeusza Wilczka, edytor grafiki Leonardo i monitor pamięci.

W przypadku gier bardzo nam się poszczęściło. Mieliśmy duży kłopot z dostępem do programów z uwagi na odległość do większych miast, w których istniały sklepy lub giełdy komputerowe. Dlatego każda kaseta z oprogramowaniem była dla nas na wagę złota. Na szczęście kasety które zdobyliśmy zawierały same hity czy raczej kanon gier na ZX Spectrum.

Mieliśmy szeroko opisywany w prasie Knight Lore z izometryczną grafika 3D i mechanizmami fizyki oraz prosty zręcznościowy Jumping Jack. Był też symulator samochodu wyścigowego Chequered Flag. Przekrojowy zestaw gier ustawił nas, a właściwie mnie, na kilka lat do przodu. Z czasem dochodziły nowe gry i programy.

ZX Spectrum towarzyszył nam przez długie lata, zanim został wyparty przez inny sprzęt. Przez ten czas nauczył nas informatyki: programowania, tworzenia grafiki, muzyki i obsługi edytorów tekstu, a przede wszystkim korzystania z komputera w codziennym życiu.

Autor tekstu: Mr.Wolf - użytkownik komputera ZX Spectrum od 1986 r., kolejne komputery: Atari 65XE, Commodore 64 i Amiga 500.

Dodaj komentarz:

Podpis: (wymagane)
Adres Twojej strony WWW: (opcjonalnie)
Twój adres e-mail: (opcjonalnie - tylko do wiadomości redakcji)
Treść komentarza:
Antyspam: policz ile
wynosi jeden plus dwa:
(wymagane)







Dzień, w którym pojawił się pierwszy komputer
Relacja ze Speccy.pl Party 2015.1 w Warszawie
Stare helikoptery jak Atari, nowe jak IBM PC
Warsaw Basic
Muzyka z gry International Karate a cappella

Fred - świetna gra zręcznościowa z 1984 roku
Strike Force Cobra
Zybex - szybka i kolorowa gra shoot'em up
Deathchase - pościg w lesie inspirowany Powrotem Jedi
Jumping Jack - klasyk wśród gier zręcznościowych

Trójwymiarowe wykresy w basicu na ZX Spectrum
Jednolinijkowy generator labiryntu w języku BASIC

ZX Spectrum - komputer z prawdziwego zdarzenia
Elwro 800 Junior - polski komputer edukacyjny

Grafika komputerowa
1000 słów o komputerach i informatyce