Retrokomputer archeologia informatyczna, listingi w basicu
|
25 lutego 2015 r. Grafika komputerowa W latach 80. nie wydano w Polsce zbyt wiele książek informatycznych, ale to co się ukazało robi wrażenie. Szczególnie rzuca się w oczy szeroki zakres tematów (nie było kilku książek o tym samym) oraz szczegółowość w podeściu do każdego zagadnienia. Nie inaczej jest w przypadku "Grafiki komputerowej". "Grafika komputerowa" została wydana w 1989 r. przez Wydawnictwa Komunikacji i Łączności i jest przekładem niemieckiej książki Rudegera Baumanna. Książka jest solidnym opracowaniem na temat tworzenia grafiki komputerowej od strony programowania, algorytmów i matematyki. Podstawy grafiki komputerowej Książka zawiera wszystko to, co jest potrzebne do zrozumienia czym jest grafika komputerowa i jak się ją tworzy. Mamy tu podstawy, takie jak stawianie pojedynczych punktów i linii, oraz złożone rzeczy, jak wyświetlanie brył trójwymiarowych z uwzględnieniem perspektywy, współczynnika powiększenia, kąta horyzontu i odległości obserwator-ekran. Przykłady programów przedstawione są formie listingów w języku BASIC dla komputera Commodore 64. Książka jest jednak dedykowana ogółowi użytkowników, ponieważ położono w niej nacisk na zrozumienie algorytmów, natomiast same listingi dość łatwo jest przełożyć na język BASIC innych komputerów. Semigrafika, wektory i grafika gier Autor zaczyna od przedstawienia możliwości tworzenia grafiki w trybie znakowym z wykorzystaniem semigrafiki. Czytelnik otrzymuje matematycznie rozpisany algorytm rysowania okręgu przy pomocy pętli i funkcji trygonometrycznych. Drugi istotny algorytm to metoda rysowania odcinków. Na wykresie przedstawiono sposób jego budowy (ukośna kreska w formie klasycznych schodków) oraz opisano metodę wyliczania współrzędnych punktów zawartych między końcami odcinka. Kolejne zagadnienia to rysowanie coraz bardziej złożonych rzeczy: wielokątów foremnych, spirali, rozet i bardziej finezyjnych figur, uzyskiwanych przez nakładanie na funkcje drgań sinusoidalnych. Osobny rozdział poświęcono grafice "interakcyjnej". Na przykładzie prostych gier komputerowych przedstawiono sposób wykorzystania grafiki do tworzenia planszy jako tła gry oraz animowania obiektów gracza i przeciwników. Odwzorowania przestrzenne Następny rozdział to odwzorowania przestrzenne. Przedstawiono tu sposoby tworzenia grafiki trójwymiarowej poprzez rzutowanie obiektów na płaszczyznę i sterowanie perspektywą. Jak wszystkie poruszone w książce zagadnienia, także i tu każdy przykład przedstawiono w ujęciu matematycznym, przy pomocy ilustracji, wzorów, słownych opisów i gotowego listingu. Powierzchnie funcyjne Ostatnią część książki poświęcono tworzeniu powierzchni funkcyjnych - trójwymiarowych grafik, złożonych z pofalowanych płaszczyzn. Przeczytamy tu między innymi o technice eliminacji zasłoniętych linii, czyli nierysowania części obrazu, zasłoniętego obiektami stojącymi bliżej "kamery", których eliminacja daje lepszy efekt trójwymiaru. Podsumowanie Tematy poruszone w "Grafice komputerowej" do dziś nie straciły na aktualności, dlatego książkę można polecić nie tylko fanom retrokomputerów, ale i zwykłym użytkownikom, zainteresowanych programowaniem grafiki komputerowej.
Autor tekstu: Mr.Wolf - użytkownik komputera ZX Spectrum od 1986 r., kolejne komputery: Atari 65XE, Commodore 64 i Amiga 500.
Komentarze:
ALEPISALISCIE WCZESNIEJ, ZE BASIC COMODORE NIE MA INSTRUKCJI GRAFICZNYCH...
Bo nie ma. Wszystkie efekty uzyskuje się poprzez bezpośrednie wpisy do pamięci ekranu instukcją POKE.
Gdyby ktoś chciał sobie poczytać to wrzuciłem skan na https://dl.dropboxusercontent.com/u/6111553/Rudege r%20Baumann%3A%20Grafika%20komputerowa.djvu
Poprawiony link: https://dl.dropboxusercontent.com/u/6 111553/Rudeger_Baumann_Grafika_komputerowa.djvu
Kawałek historii, akurat na co dzień zajmuję się grafiką i jest to mega interesujące jak to się zmieniło w ostatnich 30 latach :). Ostatnio zrobiłem post o grafikach na pudełkach kart graficznych. (trochę nowsza technologia ale aktualnie antyki powoli) http://www.tdutkowski.com/blog/106-graf ika-na-pudelkach-kart-graficznych
Czy jest szansa reuploadu
Dołączam się do apelu "ketuiz'a" .Można prosić o reupload? NIGDZIE nie mogę dorwać tej publikacji...
Mam tę książkę jeszcze na strychu.
Kupię tą książkę jeśli ktoś ją jeszcze posiada :)
Książka w wersji papierowej pojawia się czasem na Allegro. Skan można znaleźć na filetach http://www.elysium.filety.net/docs/programming/pol skie_wydawnictwa/
W książce znajdują się listingi nie tyle z czystego Commodore Basic tylko nakładki Simon`s Basic dostępnej na kasetach i podobno kardridżach.
Dodaj komentarz: |
Dzień, w którym pojawił się pierwszy komputer
Relacja ze Speccy.pl Party 2015.1 w Warszawie Stare helikoptery jak Atari, nowe jak IBM PC Warsaw Basic Muzyka z gry International Karate a cappella Fred - świetna gra zręcznościowa z 1984 roku Strike Force Cobra Zybex - szybka i kolorowa gra shoot'em up Deathchase - pościg w lesie inspirowany Powrotem Jedi Jumping Jack - klasyk wśród gier zręcznościowych Trójwymiarowe wykresy w basicu na ZX Spectrum Jednolinijkowy generator labiryntu w języku BASIC ZX Spectrum - komputer z prawdziwego zdarzenia Elwro 800 Junior - polski komputer edukacyjny Grafika komputerowa 1000 słów o komputerach i informatyce |