Strona główna Informacje Kontakt

archeologia informatyczna, listingi w basicu
Wydarzenia Gry Listingi Komputery Książki
15 czerwca 2015 r.
Jumping Jack - klasyk wśród gier zręcznościowych

Jumping Jack to gra inna niż wszystkie. Można powiedzieć, że mimo zręcznościowego charakteru stworzyła własny gatunek, w którym pełni rolę jedynego reprezentanta. Albo inaczej: było wiele gier zręcznościowych, ale Jumping Jack był tylko jeden.

Gra jest dobrze znana polskim użytkownikom ZX Spectrum. Była opisywana w prasie, a na comiesięcznej liście przebojów Bajtka utrzymywała się przez wiele miesięcy.

Rozgrywka

Postać o długim nosie, tytułowy Jack, musi dostać się na górę ekranu. Pośrodku znajduje się sześć platform z przesuwającymi się dziurami. Jack pnie się do góry, przeskakując coraz wyżej. Skoki może wykonać tylko wtedy, gdy dziura jest dokładnie nad nim. Złe trafienie oznacza nabicie sobie guza, co kończy się lądowaniem na platformie niżej. Trzeba również uważać na dziury w podłożu, na którym się stoi. Gdy taka się zbliża, jedyna droga ucieczki to wybiegnięcie poza ekran - gracz pojawi się wtedy po przeciwnej stronie, zupełnie jak w Pacmanie. Gdy gracz spadnie na sam dół, straci jedno z trzech żyć.

Jumping Jack (ZX Spectrum)

Gra składa się z 21 etapów, ponumerowanych od 0 do 20. Etap zerowy to ten, w którym problemem są tylko przesuwające się dziury. W kolejnych etapach pojawiają się przeciwnicy. Im wyższy numer etapu, tym więcej przeciwników. Kontakt z nimi kończy się tym samym, co oddanie niecelnego skoku, czyli spadkiem o jedną platformę niżej.

Problemy prawne

Gra została wydana w 1983 roku dla komputera ZX Spectrum przez firmę Imagine. Pojawienie się gry wywołało drobne spięcie na brytyjskim rynku producentów gier. W tym samym czasie firma Microware sprzedawała grę „Jumpin’ Jack” dla komputera Commodore VIC-20. Obie gry były zupełnie inne, lecz posiadały prawie identyczny tytuł.

Dziś jest nie do pomyślenia, by jedna firma wydała grę z tytułem takim samym, jak gra innej firmy. Byłby to czyn nieuczciwej konkurencji. Takie rzeczy się nie zdażają, głównie za sprawą istnienia jednego wspólnego rynku gier, na którym każdy zna produkty konkurencji.


Gra "Jumpin' Jack" dla komputera C64
W latach 80. nie było to jednak tak oczywiste. Nie istniał bowiem wspólny rynek gier z powodu separacji platform sprzętowych. W tamtych czasach było niemal normą, że na każdy komputer przypadały firmy, tworzące dla niego dedykowane oprogramowanie i skupione tylko na nim. Nie było czasopism komputerowych, zajmujących się ogólnie grami. Były gazety dedykowane grom dla jednej platformy, np. Crash opisujący tylko gry dla ZX Spectrum. Dlatego użytkownicy i firmy skupione wokół jednego komputera nie wiedzieli co się dzieje na innej platformie sprzętowej. Stąd nieporozumienie z tytułem "Jumping Jack", które było dziełem przypadku.

Tytuł gry nie został oficjalnie zarejestrowany jako znak towarowy, ponieważ nie było to normą w tamtych latach. Jednak to Microware użyło go pierwsze. Konflikt nie skończył się jednak na sali sądowej, ponieważ firmy szybko zawarły ugodę i to dość dżentelmeńską. Microware zgodziło się, by Imagine nadal sprzedawało swoją grę pod oryginalnym tytułem, ale tylko na platformie ZX Spectrum. Dlatego rok później, gdy Imagine tworzyło wersję Jumping Jacka dla komputera Atari 400-800, sprzedawano ją pod tytułem Leggit.

Autorzy

Autorami gry są Albert Ball i Stuart C. Ball, często określani jako bracia. W rzeczywistości autorzy to Albert, wówczas 36-letni inżynier elektrotechniki i jego 10-letni syn Stuart. Gra została zaprogramowana w całości przez ojca, a wkład syna to wsparcie uwagami.

Dziś Albert Ball ma 67 lat i zajmuje się oprogramowaniem dla rynku kolejowego. W czasach ZX Spectrum stworzył jeszcze jedną grę, „Rapscallion”, wydaną w 1984 roku przez Bug-Byte Software.

Jumping Jack - ekran tytułowy (ZX Spectrum)

Jumping Jack był pierwszą grą wydaną przez Imagine, która została stworzona przez zewnętrznego autora, a nie przez zespół firmy.

Warto wspomnieć, że rok później firma została przejęta przez Ocean Software, co było początkiem procesu wykupowania brytyjskich producentów gier przez amerykański kapitał. Historia ma jednak dobre zakończenie, ponieważ programiści którzy odeszli z Imagine założyli firmę Psygnosis, znaną w późniejszych latach z takich hitów, jak "Shadow of the Beast" czy "Wipeout".

Autor tekstu: Mr.Wolf - użytkownik komputera ZX Spectrum od 1986 r., kolejne komputery: Atari 65XE, Commodore 64 i Amiga 500.

Dodaj komentarz:

Podpis: (wymagane)
Adres Twojej strony WWW: (opcjonalnie)
Twój adres e-mail: (opcjonalnie - tylko do wiadomości redakcji)
Treść komentarza:
Antyspam: policz ile
wynosi jeden plus dwa:
(wymagane)







Dzień, w którym pojawił się pierwszy komputer
Relacja ze Speccy.pl Party 2015.1 w Warszawie
Stare helikoptery jak Atari, nowe jak IBM PC
Warsaw Basic
Muzyka z gry International Karate a cappella

Fred - świetna gra zręcznościowa z 1984 roku
Strike Force Cobra
Zybex - szybka i kolorowa gra shoot'em up
Deathchase - pościg w lesie inspirowany Powrotem Jedi
Jumping Jack - klasyk wśród gier zręcznościowych

Trójwymiarowe wykresy w basicu na ZX Spectrum
Jednolinijkowy generator labiryntu w języku BASIC

ZX Spectrum - komputer z prawdziwego zdarzenia
Elwro 800 Junior - polski komputer edukacyjny

Grafika komputerowa
1000 słów o komputerach i informatyce