Strona główna Informacje Kontakt

archeologia informatyczna, listingi w basicu
Wydarzenia Gry Listingi Komputery Książki
6 kwietnia 2015 r.
Manic Miner - archetyp gier ośmiobitowych

Gdyby ktoś mnie spytał jak powinna wyglądać prawdziwa gra komputerowa, odpowiedziałbym, że tak jak Manic Miner. Gra jest kwintesencją ośmiobitowego stylu tworzenia gier: skrzyżowanie świetnego pomysłu, ładnej, symbolicznej grafiki i niesamowitej grywalności. Najlepiej to ocenić uruchamiając tę grę dziś. Gra się w nią bowiem tak samo przyjemnie, jak kiedyś.

Gracz ma do pokonania 20 poziomów. Na każdym musi dotrzeć do drzwi, które pojawiają się po zebraniu wszystkich przedmiotów rozrzuconych po planszy. W zadaniu przeszkadzają przeciwnicy i część elementów planszy. Każdorazowe zetknięcie z wymienionymi kończy się odebraniem jednego z trzech żyć. Dobra wiadomość jest taka, że kolejne życia można zdobyć w trakcie zabawy po zdobyciu odpowiedniej liczby punktów.

Fabularnie gra osadzona jest we wnętrzu kopalni. Z tego powodu dodatkowym czynnikiem urozmaicającym zabawę jest zmniejszający się poziom tlenu, który ogranicza czas przebywania na danej planszy. Po dotarciu do drzwi niewykorzystany tlen zamieniany jest na bonusową liczbę punktów.

Bohater porusza się po platformach, które w jednych miejscach zapadają się, a w innych są ruchome, transportując gracza w pewnym - najczęściej niepożądanym - kierunku.

Manic Miner to jeden z pierwszych tytułów na komputery ośmiobitowe, który odtwarza (symboliczną co prawda, ale jednak) muzykę podczas gry.

Gra jest odrobinę trudna z uwagi na małą liczbę żyć i dużą liczbę przeszkód do pokonania. Na pewno każdą z plansz trzeba ukończyć kilka razy, aby wypracować bezpieczną ścieżkę przejścia. Mimo to gra się przyjemnie. Sterowaniem bohaterem jest "responsywne", grafika jest ładna i kolorowa, a kolejne plansze mocno urozmaicone i inne od wszystkich poprzednich. Na kolejnych poziomach przeciwnicy przybierają graficznie nowe formy, zmienia się kolorystyka platform i tła, zmianie ulega ukształtowanie terenu (ściany, schody), zmieniają się również przedmioty które trzeba zmieniać, raz są to klucze, innym razem owoce, słoiki czy pudełka.

Autorem gry jest jedna osoba: Matthew Smith. Gra została wydana w 1983 roku dla komputera ZX Spectrum przez firmę Bug-Byte i zapoczątkowała serię gier z tym samym bohaterem.

Manic Miner to bardzo dobra gra, do której z przyjemnością wraca się po 30 latach od jej powstania.

Autor tekstu: Mr.Wolf - użytkownik komputera ZX Spectrum od 1986 r., kolejne komputery: Atari 65XE, Commodore 64 i Amiga 500.

Dodaj komentarz:

Podpis: (wymagane)
Adres Twojej strony WWW: (opcjonalnie)
Twój adres e-mail: (opcjonalnie - tylko do wiadomości redakcji)
Treść komentarza:
Antyspam: policz ile
wynosi jeden plus dwa:
(wymagane)







Dzień, w którym pojawił się pierwszy komputer
Relacja ze Speccy.pl Party 2015.1 w Warszawie
Stare helikoptery jak Atari, nowe jak IBM PC
Warsaw Basic
Muzyka z gry International Karate a cappella

Fred - świetna gra zręcznościowa z 1984 roku
Strike Force Cobra
Zybex - szybka i kolorowa gra shoot'em up
Deathchase - pościg w lesie inspirowany Powrotem Jedi
Jumping Jack - klasyk wśród gier zręcznościowych

Trójwymiarowe wykresy w basicu na ZX Spectrum
Jednolinijkowy generator labiryntu w języku BASIC

ZX Spectrum - komputer z prawdziwego zdarzenia
Elwro 800 Junior - polski komputer edukacyjny

Grafika komputerowa
1000 słów o komputerach i informatyce