Strona główna Informacje Kontakt

archeologia informatyczna, listingi w basicu
Wydarzenia Gry Listingi Komputery Książki
3 czerwca 2015 r.
The Great American Cross-Country Road Race

Road Race to najbardziej rozbudowana gra wyścigowa dla komputerów 8-bitowych. Została wydana w 1985 r. przez amerykańską firmę Activision dla komputerów Atari XL/XE, Commodore 64 i Apple II.

Gracz wciela się w rolę kierowcy samochodu, biorącego udział w nielegalnym wyścigu przez Stany Zjednoczone. Gra podzielona jest na etapy, będące mniejszymi wyścigami na odcinkach łączących dwa miasta. Celem gry jest dotarcie z jak najlepszym czasem do miasta końcowego, zlokalizowanego na drugim końcu kraju.

Mapa kraju z wyborem trasy; północne odcinki z klimatem zimowym,
na wschodzie mgła i deszcz (Atari XL/XE)

Przed każdym rajdem gracz dostaje widok mapy USA, na którym wybiera drogę do jednego z kilku sąsiednich miast. Wpływ gracza na wybór trasy jest jednym z elementów, wyróżniających grę na tle innych samochodówek.

Road Race ma także szereg innych cech, które wyróżniają grę. Wyścig odbywa się w zmiennych warunkach pogodowych. Oprócz pogodnej aury trafia się deszcz, śnieg i mgła, a rajd odbywa się za dnia lub w nocy.

Rozbudowano również kwestie techniczne. Gracz ma do dyspozycji manualną skrzynię biegów. Korzystając z niej musi uważać, by nie doprowadzić do awarii. Podczas zmiany biegu należy puścić pedał gazu. W czasie jazdy zużywa się paliwo, które można tankować na przydrożnych stacjach benzynowych. Gdy przegapi się stację, a w baku zrobi się pusto, samochód przestanie jechać, ale gracz może pchać pojazd do najbliżej stacji.

Jazda w dzień (Atari XL/XE)

Różne warunki pogodowe: 1) zachmurzenie; 2) noc; 3) mgła; 4) śnieg (Atari XL/XE)

Każdemu odcinkowi trasy towarzyszy ruch uliczny, stąd konieczność omijania innych uczestników drogi. Wyścig jest nielegalny i pod presją czasu, dlatego odbywa się zwykle z nadmierną prędkością. Tu kolejnym utrudnieniem są patrole policji. Przemknięcie obok punktu kontroli z nadmierną prędkością kończy się policyjnym pościgiem, który trwa pewną chwilę, podczas której graczowi nie wolno popełnić żadnego błędu wyhamowującego samochód.

Oprócz zaawansowanej fabuły gra posiada świetną grafikę. Pole gry z wijącą się trasą, poboczem i wszystkim wokół narysowane jest szczegółowo, oddając klimat wyścigu, przy okazji wykraczając poza standard graficzny lat 80. dla tego typu gier.

Szczególnie zapadający w pamięć jest moment zbliżania się do miasta, któremu towarzyszy napis "city limits" i zarys zabudowań wyłaniający się na horyzoncie. Jest to jeden z wielu elementów gry, świadczący o jej złożoności. Warto tu docenić ambicję twórców, którzy postawili sobie za cel stworzenie gry lepszej niż inne, podnosząc poprzeczkę o co najmniej jeden poziom.

Animacja miasta wyłaniającego się zza horyzontu (Atari XL/XE)


Ekran tytułowy z animowanymi przejściami
(Atari XL/XE)
Wrażenie robi już sama czołówka. Obrazek tytułowy oraz nazwiska autorów przedstawiono w filmowy sposób. Przejścia między planszami to narastający dźwięk silnika i szybko przejeżdżający samochód, wzniecający obłoki kurzu, które wypełniają cały ekran. Po ich opadnięciu wyłania się kolejna plansza.

Gra dla komputera Apple II różni się od wersji dla Atari i Commodore, głównie za sprawą grafiki. Apple II posiadał ubogi tryb graficzny, umożliwiający wyświetlanie tylko 6 kolorów. W dodatku były to kolory mocno jaskrawe. Dlatego użytkownicy Apple widzieli Road Race w wersji mocno pstrokatej. Z nieznanych powodów wersja Apple posiada także zmieniony i uproszczony panel parametrów samochodu.

Znacznie lepiej prezentowała się wersja dla Commodore 64, który posiadał stonowaną paletę 16-kolorów. Ale najlepszą grafikę posiadała wersja na Atari XL/XE. Komputer ten dla każdej linii ekranu umożliwiał stosowanie czterech dowolnych kolorów wybranych z palety 256 barw. Dlatego wersja na Atari posiada niezależną kolorystykę dla jezdni, horyzontu i nieba. Możliwość zmiany kolorów co linię pozwoliła na Atari narysować płynne przejście kolorów między jezdnią a mgłę czy ciemnością nocy.

Road Race w wersji dla
1) Atari XL/XE,
2) Commodore 64,
3) Apple II

Road Race w wersji na Atari i Commodore miało jeszcze tę przewagę, że komputery te umożliwiały wyświetlanie tzw. sprite'ów, czyli obsługiwanej sprzętowo grafiki gracza i pocisków w kolorystyce niezależnej od tła. Wykorzystano to do animowania i rysowania bryły samochodu i pojazdów na drodze. Nie dało się tego zrobić na komputerze Apple, stąd jeszcze bardziej uboga grafika i płynność animacji w wersji Apple.


Gra "Enduro" dla konsoli Atari 2600 (1983 r.)
Gra znana jest pod skróconą nazwą Road Race, ale jej pełny tytuł to "The Great American Cross-Country Road Race". Trudno powiedzieć skąd pomysł twórców na tak dziwną i długą nazwę. Na szczęście gracze i media od pierwszych chwil nazwali grę skrótem, dlatego mało kto kojarzy jej pełny tytuł.

Autorem gry jest Alex DeMeo, który podjął się zadania stworzenia następcy dla gry Enduro z konsoli Atari 2600, wydanej przez Activision dwa lata wcześniej. Enduro było grą o wiele uboższą. W praktyce jedyną rzeczą zaczerpniętą z niej do Road Race był podziału ekranu na niebo, drogę i pas ze wskaźnikami.

Road Race był grą niezwykle popularną w Polsce w drugiej połowie lat 80., zwłaszcza dla komputerów Atari XL/XE.

Autor tekstu: Mr.Wolf - użytkownik komputera ZX Spectrum od 1986 r., kolejne komputery: Atari 65XE, Commodore 64 i Amiga 500.
Komentarze:
whiskey2015-07-25 01:40
Oj, grało się w Road Race godzinami. Piękne czasy!

Dodaj komentarz:

Podpis: (wymagane)
Adres Twojej strony WWW: (opcjonalnie)
Twój adres e-mail: (opcjonalnie - tylko do wiadomości redakcji)
Treść komentarza:
Antyspam: policz ile
wynosi jeden plus dwa:
(wymagane)







Dzień, w którym pojawił się pierwszy komputer
Relacja ze Speccy.pl Party 2015.1 w Warszawie
Stare helikoptery jak Atari, nowe jak IBM PC
Warsaw Basic
Muzyka z gry International Karate a cappella

Fred - świetna gra zręcznościowa z 1984 roku
Strike Force Cobra
Zybex - szybka i kolorowa gra shoot'em up
Deathchase - pościg w lesie inspirowany Powrotem Jedi
Jumping Jack - klasyk wśród gier zręcznościowych

Trójwymiarowe wykresy w basicu na ZX Spectrum
Jednolinijkowy generator labiryntu w języku BASIC

ZX Spectrum - komputer z prawdziwego zdarzenia
Elwro 800 Junior - polski komputer edukacyjny

Grafika komputerowa
1000 słów o komputerach i informatyce