Strona główna Informacje Kontakt

archeologia informatyczna, listingi w basicu
Wydarzenia Gry Listingi Komputery Książki
6 lutego 2015 r.
Trashman - jeden dzień z pracy śmieciarza

Czy praca jako śmieciarz może być tematem gry komputerowej? Dziś trudno sobie wyobrazić, by bohaterem gry był ktoś inni niż żołnierz czy osoba z ogromnym mieczem. Wszelkie odstępstwa spychają grę do gatunku produkcji niezależnych, czyli na margines rynku. Na szczęście lata 80. to okres kształtowania się branży gier i - co za tym idzie - nieskrępowanego tworzenia.

Widok z góry na ulicę. Śmieciarka parkuje obok domu. Obok idzie tytułowy Trashman. Przechodzi przez furtkę, zabiera z posesji kosz pełen śmieci, opróżnia na tyle samochodu, po czym odnosi kosz na miejsce. Śmieciarka rusza w kierunku kolejnego domu, a wraz z nią nasz bohater.

Tak w skrócie wygląda gra Trashman z 1984 roku, wydana dla komputera ZX Spectrum przez New Generation Software. Autorem gry jest jedna osoba, Malcolm E. Evans.

Gra jest typową grą zręcznościową, ale to co jest w niej najlepsze to szczegóły.

Bohater idzie z pełnym koszem wyraźnie wolniej niż z pustym. Do posesji wchodzi kulturalnie przez furtkę i porusza się tylko po chodniku, nie depcząc trawy. Budynki wokół których się krząta są narysowane w 3D, dlatego postać znika gdy wchodzi za nie lub widać ją od pasa w górę, gdy idzie wzdłuż żywopłotu.

Teren jest urozmaicony i nie wygląda szablonowo. Domy i posesje mają różne kształty, wzdłuż ulicy stoją zaparkowane pojazdy, wszędzie widoczna miejska zieleń.

Okolica tętni życiem. Po ulicy jeżdżą samochody, po chodniku śmigają rowerzyści. Wszystko co się rusza stanowi zagrożenie dla Trashmana, musi więc omijać przeszkody, zwłaszcza podczas przechodzenia na drugą stronę ulicy.

Praca śmieciarza jest również urozmaicona. W niektórych domach mieszkańcy zapraszają go do środka na herbatę, a na niektórych posesjach niespodziewanie pojawia się pies, przed którym najlepiej uciekać. Ugryzienie przez psa powoduje, że bohater zaczyna chodzić wolniej, a ponieważ gra jest na czas, może się wtedy nie udać opróżnić wszystkich koszy w okolicy.

Mocną stroną gry jest pomysł. Gra nie jest oderwana od rzeczywistości jak wiele innych gier akcji. Mamy tu mały symulator pracy w załodze śmieciarki, w dodatku na terenie przypominającym to, co na co dzień widzimy za oknem. Nie ma statków kosmicznych, nie ma strzelania do wrogów. Jest całkiem realistyczne zadanie do wykonania i praca na rzecz społeczności. Trashman jak mało który tytuł pozwala poczuć realizm świata wykreowanego przez twórców gry.

Autor tekstu: Mr.Wolf - użytkownik komputera ZX Spectrum od 1986 r., kolejne komputery: Atari 65XE, Commodore 64 i Amiga 500.
Komentarze:
zxfan2015-02-24 15:41
Trashman jest kultową grą, ale trochę nieznaną w Polsce. Pamiętam że był opisywany w Bajtku, ale nie wszystkie tytuły były u nas popularne. Głównym miejscem zaopatrywania się w gry były wtedy giełdy i lokalne sklepy, a tam były w obrocie te same sety gier przegrywane n-ty raz z jednej kasety na drugą. Dlatego Knight Lore i Bomb Jack zna u nas prawie każdy, a Trashmana znacznie mniej osób. Ale dobrze że opisaliście właśnie tę grę, bo to jedna z najważniejszych gier na ZXa i czy ktoś w nią grał czy nie, warto o niej się czegoś dowiedzieć.

Dodaj komentarz:

Podpis: (wymagane)
Adres Twojej strony WWW: (opcjonalnie)
Twój adres e-mail: (opcjonalnie - tylko do wiadomości redakcji)
Treść komentarza:
Antyspam: policz ile
wynosi jeden plus dwa:
(wymagane)







Dzień, w którym pojawił się pierwszy komputer
Relacja ze Speccy.pl Party 2015.1 w Warszawie
Stare helikoptery jak Atari, nowe jak IBM PC
Warsaw Basic
Muzyka z gry International Karate a cappella

Fred - świetna gra zręcznościowa z 1984 roku
Strike Force Cobra
Zybex - szybka i kolorowa gra shoot'em up
Deathchase - pościg w lesie inspirowany Powrotem Jedi
Jumping Jack - klasyk wśród gier zręcznościowych

Trójwymiarowe wykresy w basicu na ZX Spectrum
Jednolinijkowy generator labiryntu w języku BASIC

ZX Spectrum - komputer z prawdziwego zdarzenia
Elwro 800 Junior - polski komputer edukacyjny

Grafika komputerowa
1000 słów o komputerach i informatyce